ا انا عندى وزنى عاوز انزل وزنى اعمال ايه
السلام عليكم ا انا عندى 17سنه وزنى 82 عاوز انزل وزنى اعمال ايه
إجابات الأطباء على السؤال
يجب عمل نظام غذائى متوازن مع المشى ساعة يوميا وشرب 16كوب ماء يوميا وتقليل النشويات والسكريات والدهون وشرب شاى اخضر مع الليمون بعد كل وجبه بساعه وكذلك تناول عصير الجريب فروت وملعقة صغيرة من بذرة الشيا قبل كل وجبة 0 2018-04-29 20:15:52
أخصائية علاج طبيعي كريمة عبد الرحمن مرسي
علاج طبيعي
وعليكم السلام، ينصح بالتقليل من الدهون الموجودة في الغذاء مثل المقالي والوجبات السريعة والصلصات المحتوية على دهون مثل المايونيز ، واختيار المنتجات قليلة الدسم، وعدم اضافة الزيت أثناء تحضير الطعام، وتناول النشويات باعتدال، والتقليل من الحلويات والمشروبات المحلاة، ويجب عمل رياضة بانتظام لمدة لا تقل عن 45 دقيقة معظم أيام الأسبوع. 0 2018-04-29 09:35:55
أخصائية تغذية روعة اسليم
تغذية