اعانى من ادمان المشروبات الغازية
اعانى من ادمان المشروبات الغازية وخصوصا الكوكاكولا كيف يمكننى ان امتنع عنها
إجابات الأطباء على السؤال
الإدمان كلمة تعني الكثير ، هذه المواد و مثيلاتها حتى و إن كانت تحتوي على مواد (كالكافيين) تؤثر على العمليات العصبية و الحيوية عموما فالعادة و التعود (السلوك) هي السبيل إما لتناولها أو للتوقف عن تناولها - عموما قلل من تناولها تدريجبا وصولا للتوقف عنها كليا . 1 2019-07-11 10:56:11
أخصائي تغذية احمد حماد
تغذية
هى فى قاعده اسمها الاحلال والتبديل للتخلى بمعنى عشان تقدر تتخلى عن حاجه لازم تحل محلها وتستبدلها بحاجه مفيده علشان ميحصلش حرمان وترجع تانى اكتر م الاول فانت ممكن ف الاول تستبدلها بعصير فاكهه طبيعى مصنع ثم تستبدل العصير المصنع والجاهز بعصير اكثر امن وصحيه ومحضر ف البيت وبذلك هتقدر تتغلب على المشكله 3 2019-07-08 06:35:46
الدكتور اسامه محمد
تغذية