عايزه اخس بنظام معين
عايزة دكتور تغذية دلوقتي انا عندي 17 سنه وعندي ضعف في عضلات القفص الصدري وزني 64 كيلو وطولي 155 سم وكل ما اجي اعمل رجيم او اقلل اكل اتعب جدا وبيوصل الامر للاغماء والي اكتشفته بعد كده ان جسمي بياخد طاقة من الاكل فقط يعني لو وقفت اكل هقع ومش هيستخدم الدهون الي في جسمي كمصدر للطاقة
إجابات الأطباء على السؤال
قد يكون النظام المتبع خاطئ او قد يكون لديك نقص بالفيتامينات والمعادن او غيرها لذلك يفضل عمل فحوصات طبيه فحص صورة دم و فحص غدة درقية بصفة عامة وزنك مع طولك ليس بالزيادة التي تستدعي الخوف من الوزن وعمرك مرحلة نمو الطول قابل للزيادة لذلك يمكن المحافظه على نفس الوزن وليس تنزيله 0 2020-09-20 08:12:51
أخصائي تغذية محمد حمزه
تغذية