سؤال من ذكر 20 سنة
تغذية
انا رفيع اوي وبيبقى عندي ارهاق شديد
انا رفيع اوي وشعري بيقع وبقى فيه فراغات ومن أقل مجهود بقيت بتعب بسرعه وجسمي كل مادا بيرفع عايز اعرف ايه الي انا فيه ده؟
إجابات الأطباء على السؤال
النحافة الشديدة مع تساقط الشعر أو ظهور فراغات وإرهاق واضح ليست لها علة واحدة، وتحتاج إلى فحص بدل الاكتفاء بالمكملات. من الأسباب المحتملة نقص الحديد أو البروتين، اضطراب الغدة الدرقية، سوء الامتصاص، مرض عام، أو مشكلة جلدية مثل الثعلبة إذا كانت الفراغات محددة.• سجّل الوزن الحالي ومقدار ومدة فقدانه، وأي تغير في الشهية أو الدورة الشهرية أو الهضم.• راجع طبيب باطنية أو طب أسرة قريباً؛ قد يطلب صورة دم ومخزون الحديد ووظائف الغدة والكبد والكلى والسكر وفحوصاً أخرى.• تجنب الحديد أو جرعات الفيتامينات العالية دون إثبات النقص، وتناول وجبات منتظمة غنية بالبروتين والطاقة.• اطلب تقييماً عاجلاً عند فقدان وزن سريع، إغماء، ضيق نفس، خفقان شديد، قيء أو إسهال مستمر، دم بالبراز، حمى أو عجز عن الأكل والشرب.للتحدث مع طبيب عبر الطبي: https://altibbi.com/subscribe 0 2026-09-04T07:37:08+00:00 2026-09-04T07:37:08+00:00
100% مجاناً Avatar Logo
اسال طبيب معتمد مجاناً!
حمل التطبيق الآن وأرسل سؤالك ليجيبك طبيب معتمد خلال دقائق
حمل التطبيق واسال الطبيبarrow