الجلوكوفاج ومقاومة الانسولين
لو حد ماشي على نظام اللوكارب، واكل اكله فيها دقيق او سكر او اي اكلة المؤشر الجلايسيمس بتاعها عالي، وبعدها اخد الجلوكوفاج يبقى كده التاثير عالجسم كأنه أكل أكلة المؤشر الجلايسيمي منخفض بما ان سكر الدم مش هيعلى
إجابات الأطباء على السؤال
الجلوكوفاج قد ستطيع تقليل مدي إرتفاع السكر بسبب الوجبة وذلك بناءا علي مدي علو المؤشر الجلايسيمي وكذلك كمية الوجبة التي تم تناولها  0 2022-10-28 15:05:00
الدكتور طارق العريني
الغدد الصماء