عندي مرض السكري وعايز امتنع عن السكر خالص
السلام عليكم..عندي ١٧ سنه واحلي سكر من ٦ سنين ودلوقتي عايز ابطل اكل سكريات خالص واقلل النشويات بس الدكتور بتاعي موفقش بدون اسباب اقدر اعمل ايه عشان ابطل اكل سكر خالص وايه الكميه الصحيحه للنشويات ف اليوم الواحد مع العلم وزني ٦٠ كيلو..ارجو الاجابه
إجابات الأطباء على السؤال
ما زلت في مرحلة النمو و جسمك يحتاج الى جميع المغذيات بالنسب الصحية لينمو بالشكل الصحيح . فعدا عن اهمية النشويات الغذائية التي يحتاجها الجسم فأي تقليل او تحديد غير مدروس لها قد يؤدي الى انخفاض السكر . ينصح بمراجعة اخصائي التغذية لمساعدتك في اعداد برنامج غذائي متوازن يناسبك . 0 2021-05-25 16:16:39
أخصائي تغذية احمد حماد
تغذية