التهاب مفاصل روماتويد
بدات اخد اولوميانت 4 مج وانا فى زيادة مستمرة للوزن بدون اكل وعمل رجيم زيادة 16 كيلو ونقص حاد فيتامين د نسبته 4 حل السمنة المفرطة؟
إجابات الأطباء على السؤال
اهم شيء في حالتك هو انك تقللي جدا بل تمنعي السكريات و الخبز لانها اطعمة تزيد من الالتهاب داخل الجسم ، تاخدي اكلات و مكملات غذائية تحتوي علي اوميجا 3 و زيت زيتون و اسماك و تاخدي مكملات غذائية تحتوي علي فيتامين دتاكلي سلطة خضرا كتير و بروتينات افضلها السمك ثم الفراخ ثم اللحوم الحمراء ، البيض و الزبادي مهمين جدا 0 2021-12-24 13:34:31
د. يمني الجوهري
تغذية
اهم شيء في حالتك هو انك تقللي جدا بل تمنعي السكريات و الخبز لانها اطعمة تزيد من الالتهاب داخل الجسم ، تاخدي اكلات و مكملات غذائية تحتوي علي اوميجا 3 و زيت زيتون و اسماك و تاخدي مكملات غذائية تحتوي علي فيتامين وتاكلي سلطة خضرا كتير و بروتينات افضلها السمك ثم الفراخ ثم اللحوم الحمراء ، البيض و الزبادي مهمين جدا
1 2021-12-23 09:55:23
د. يمني الجوهري
تغذية