انا متزوجة وعندى ن وزنى ك بعمل ريجيم ومفيش نزول للوزن قريت كتير عن بذر
السلام عليكم ورحمه الله أنا متزوجة وعندى طفلين وزنى 104ك بعمل ريجيم ومفيش نزول للوزن قريت كتير عن بذر الكتان لخسارة الوزن فماهى أفضل طريقة لاستخدامه او اى نصيحة لأتباع نظام سليم
إجابات الأطباء على السؤال
اهلا بك.... عزيزتي عليك باتباع نظام غذائي يحتوي على 7-8 حصص نشويات (خبز وارز ..) و 4 حصص برويتن (لحوم وبقوليات مثل الحمص والفول ....) و 2-3 حصص فاكهة و 5 حصص خضار عليك بتنسيق وتنظيم وجباتك تناولي 3 وجبات رئيسية و 2 سناك مارسي يوميا الرياضة لمدة 45 دقيقة فهي مفيدة لحرق الدهون ابتعدي عن تناول المشروبات الغازية والحلويات والوجبات السريعة , واشربي 2-3 لتر ماء يوميا , اما بالنسبة لبذرة الكتان لا تعتمدي عليها لان خسارة الوزن بشكل صحي فقط باتباع نظام غذائي وومارسة الرياضة ,بالتوفيق . 2 2015-10-13 04:54:10
أخصائية تغذية ايمان محمد حسن الحشكي
تغذية