اريد ان جسمس يزيد ومش بيزيد وعملت كل حاجه ومفيش فاىدة برضو
انا خدت حبوب ديجستين وحبوب خميره وزني مش بيزيد دلوقتي باخد حبوب ترايكتين وديكسازون اريد النصيحه انا عايزة جسمي يرنيد انا عمري ٢٣وزني ٥٢
إجابات الأطباء على السؤال
أهلا ,, نحتاج في هذه الحالة إلى التنظير أو فحص البراز , لأن هناك احتمالية لوجود ديدان معوية تؤثر بشكل كبير في هضم وامتصاص الطعام , ومهما تناول الشخص من أطعمة وحتى بكميات كبيرة فإن الوزن لا يزيد ولا يتم الاستفادة منه بالشكل المطلوب بسبب وجود بعض هذه الأنواع . في اللحظة الحالية بإمكانك استعمال :  1 - خل التفاح ( كأس ماء كبير مع ملعقة طعام كبيرة ) صباحاً ومساءاً بحيث أن خل التفاح يعمل بطريقتين :  الأولى - رفع شدة الحمض المعوي ( HCL ) وقتل الديدان  الثانية - تحسين الهضم وتسريعه للجسم  2 - قطرات زيت الأوريجانو ( 2-3 قطرات ) مع كل وجبة طعام  ويعمل زيت الأوريجانو كـ مطهر معوي  4 2020-11-01 02:58:12
د. مصطفى الطالب
تغذية
تعليقات الزائرين
زائر زائر
حبوب ترايكتين وديجستين كويسين لزياده الوزن وهل ليهم اضرار لرضاعه
اسراء رمضان اسراء رمضان
ممكن حاجه تنفخ الخدود يا دكتور ليس مضره على الرضاعه