ازاى اخس فى وقت اسرع
لو سمحت انا وزنى ٧٢وطولى ١٦٥ مشكلتى كلها انى مش بتحرك نهائى وده طبيعه شغلى ممكن اعمل ايه بديل الرياضه لان عندى الوزن الزائد متمركز فى البطن السفليه والمؤخره والاجناب فقط
إجابات الأطباء على السؤال
الطول 165 الوزن 72 مؤشر كتلة الجسم 26 لديك سمنه خفيفة الوزن المثالي عند 61 كجم لبرنامج غذائي صحي يجب اتباع برنامج تتكون وجباته من  النشويات والفواكهه والخضروات والبروتين  واللبن ومشتقاته والدهون الصحية من اسباب سمنه المنطقة السفليةاتباع نظام غذائي غير متوازن -الجلوس لفترات طويلة -تناول النشويات والاملاح مساء مع عدم الرياضة ننصح باعداد وجبات تشمل جميع العناصر الغذائية   ايقاف  تناول النشويات والاكل المالح مساءواستبداله بوجبه خفيفه من اللبن الزبادي او الحليب مع قطعه فاكهه او خضرواتعدم الجلوس لفترات طويلة يمكن الوقوف والمشي 5 دقائق كل نصف ساعه  .توجد بعض انواع الرياضة يمكن ممارستها   عند الجلوس مثال الوقوف والجلوس 10 مرات      1 2022-11-02 19:10:04
د. سلمي البلوله
تغذية