تغذية طالبة توجيهي وبدي انحف عشان الكليه الي بدي ادخللها
انا طالبة توجيهي وبدي انحف عشان الكليه الي بدي ادخللها وزني ٨٢ كيلوا وطولي ١٦٠ بدي المساعده الضروريه لأنه ما ضل معي وقت ومش عارف كيف انحف
إجابات الأطباء على السؤال
مساء الخير اه محتاجة تنزلي في الوزن طبعا بس للنزول الصحي لازم اعرف شوية معلومات في الاول عن الطول و الوزن و السن و اسلوب الحياة بمعني بنشوف يوم طبيعي في اكلك و شربك كمواعيد و ككمية و ايه الاكل المفضل و ايه الاكل اللي مش بتحبيه و لو في اى امراض لاقدر الله او بتاخدى اى ادوية بتقوليلي لعمل برنامج مناسب لك بس عامة محتاجة تقسمي اكلك علي ٥ او ٦ وجبات ٢ أساسيين و ٣ او ٤ سناك او وجبات خفيفة قللي الدهون و النشويات و اعتمدى علي الخضراوات و الفاكهة 1 2020-05-19 17:25:24
د. نيفين البنا
تغذية