سمنة مفرطة رغم قلة الاكل بشكل عام والاكل ذات السعرات العالية
انا وزنى ٨٥ وطولى ١٦٥ ووزنى فى زيادة يوميا رغم قلة الاكل ذات السعرات العالية وبعمل مجهود معظم اليوم وكنت باخد جرعات كرتيزول كتير ووقفتها من ٨ شهور فقالولى الكورتيزول اتحول لدهون وحاليا عايزة انزل وزنى ع الرغم انى كنت ٦٥ كيلو ع الاقل انزل ل ٧٠ وعايزة اعرف ايه سبب الزيادة المستمرة دى
إجابات الأطباء على السؤال
سبب الزيادة هي جرعات الكورتيزون طبعا يجب المبادرة بوقف تناول السكريات و الملح بشكل نهائي و ممارسة الانشطة الرياضية المحببة و محاولة اتباع حمية غذائية علمية و متوازنة مع متخصص في التغذية لتحسن الوضع 1 2022-10-23 13:17:58
د. ايلي عون
استشاري التغذية