بنتى عندها سنين مش بتحب تاكل نهائى ممكن تاكل كوب زبادى اليوم كله وبالض
بنتى عندها 3 سنين مش بتحب تاكل نهائى ممكن تاكل كوب زبادى اليوم كله وبالضرب جربت معاها انواع فاتح شهيه للاسف مفيش فايده
إجابات الأطباء على السؤال
من اكثر اسباب فقدان الشهيه عن الاطفال هو نقص نسبه المعادن في الدم وبالأخص الحديد لذلك يجب عمل تحليل براز وتحليل انيميا ونسبه فيرتين ويمكن تصحيه مع اعطاء افاتح شهيه ترجع لطبيعتها 1 2015-10-08 18:41:34
الدكتور صلاح فوزي احمد قنديل
باطنية
اهلا بك... عزيزتي الاجبار على الشيئ يولد عند الطفل العناد لذلك انصحك باتباع طريقة جذب انتباه طفلتك عن طريق السماح لها بالمشاركة في تحضير الطعام واساليها عن الاغذية التي تفضلها وتستطيعين عمل اشكال من الفواكه والخضار بلاطلاع على افكار من خلال الفيس بوك تجعل الطفل يحب الاكل , بالتوفيق. 1 2015-10-08 04:55:17
أخصائية تغذية ايمان محمد حسن الحشكي
تغذية