رجيم
انا مرضعه وعاوزه نظام رجيم وزنى 86 وطولى 165
إجابات الأطباء على السؤال
المرضع حالة خاصة - ينصح بمراجعة أخصائية التغذية في منطقتكم 0 2019-07-04 11:17:46
أخصائي تغذية احمد حماد
تغذية
في حالة الرضاعة للاسف لا ينصح با اتباع نظام غذائي بدون اشراف من مختص لان المحافظة على معدل الرضاعة مهم جدا لحضرتك و للبيبي لحضرتك الرضاعة بتساعد على نزول الوزن و رجوع الرحم لحجمه الطبيعي و معاه الوزن طبعا لو حافظتي على الرضاعة كويس و البيبي اكتفى من الرضاعة بنسبة ٩٠% حضرتك بترجعي لوزنك الطبيعي قبل الحمل ممكن تعملي رياضة شوية تشربي مياه كتير ٦ او ٧ مرات يوميا بمعدل لترين نقسم الوجبات على ٥ او ٦ مرات و لو حسينا الرضاعة قلت ممكن نشرب حلبة او ناكل حلبة مستنبته او حبوب حلبة السمسم كمان ممكن نضيفة على حليب نكتر من اكل الفواكه 3 2019-07-03 07:20:24
أخصائي تغذية محمد حمزه
تغذية