لو سمحت انا وزنى كيلو وطولى ونحيف جدا وكنت عايز ايه الفيتامينات والادو
لو سمحت انا شاب وزنى 61 كيلو وطولى 180ونحيف جدا وكنت عايز اعرف ايه الفيتامينات والادوية اللى ممكن اخدها وتساعدنى على التخلص من النحافه من غير ما يكون فيها ضرر.
إجابات الأطباء على السؤال
التسمين يتم عن طريق اتباع نظام غذائي خاص بحالتك، وستحتاج بعض الوقت اذا اتبعت طريقة صحية. ابتعد عن استخدام الادوية والفيتامينات. اليك بعض النصائح العامة لزيادة الوزن: * تناول عدة وجبات في اليوم، مثلاً تناول 3 وجبات رئيسية ووجبتين أو 3 وجبات خفيفة بين الوجبات الرئيسية * تأجيل تناول السوائل الى ما بعد تناول الوجبة * تناول المكسرات والفاكهة المجففة *ممارسة الرياضات التي تزيد من الكتلة العضلية * تناول الكوكتيلات وعصائر الفاكهة الطبيعية، يمكن إضافة المكسرات والبوظة لزيادة السعرات الحرارية. كما يمكنك زيارة أخصائي تغذية لوضع نظام غذائي يتناسب مع حالتك ونظام حياتك اليومي. 0 2016-04-20 11:34:49
أخصائية تغذية حنين الطويل
تغذية