استفسار عن ثبات الوزن الشائع
خطيبي وزنه ١٠٢ ثابت من سنة طوله ١٨٠ بيمشي يوميا ٧٠٠٠ الى عشرة الاف خطوه فطوره خفيف وغداء بسيط واحيانا مابيتعشى ماعنده ادوية غير حبوب فيتامين د وكرويستول ايش اسباب ثبات وزنه؟
إجابات الأطباء على السؤال
محتاج يلعب تمارين كارديو body calorie deficit انتظام في الاكل ونوعه وتحديد السعرات الحرارية اللازمة لليوم..خليه يعمل تحليل سكر صايم وفاطر ويتابع في علاج الكوليسترول.. الاتلزام بالمشي وتمارين الكارديو مع اكل وحبات غذائية صحية مش اكل من برا.. ياكل خضروات كتير ويبعد عن الدهون والزيوت بتاتا... هيخس متقلقيش 1 2020-04-23 09:08:35
الدكتور احمد علواني عثمان
طب عام