نظام غذائي لمريض السكر
انا ماما عندها السكر و الضغط ، بس هي عايزه تعمل دايت عشان تخس عشان وزنها مضايقها ، .. هي بتدوخ لما مبتاكلش و بتتعب ، مش هتقدر تلعب رياضه لان عضمها بيوجعها و مش بتعرف توطي ، بس تقدر تمشي .. بتمني تقولولي علي نظام غذائي كويس ليها عشان هي متضايقه اوي من وزنها
إجابات الأطباء على السؤال
النظام الغذائي الصحي كفيل بالسيطرة على السكر و الضغط و في نفس الوقت انقاص الوزن و الحفاظ على حيوية و نشاط الجسم . لوصف النظام الغذائي المناسب لا بد من التقييم الصحي و التغذوي . 1 2020-08-02 18:55:29
أخصائي تغذية احمد حماد
تغذية