سؤال من ذكر 27 سنة
تغذية
استشاره سريعه لعريس داخل علي فرحه كمان شهر
أنا فرحي يوم 17 شهر 4 وزني ١١٦ وطولي ١٨٥ بمشي في اليوم من ٧٠٠٠ الي ١٥٠٠٠ الف خطوه بحد أقصي علي فترات متقطعه باخد مكملات وادويه دي مواعيد رمضان زي مهو واضح في الصور أنواع المكملات ومواعيدها أنا كدا ماشي صح عشان احقق أقصي استفاده وهل أنا كدا محقق أقصي استفاده وهل في اي ضرر علي جسمي أو معدتي
الملفات المرفقة:
1000253079 1000253081
WhatsApp Icon هل تريد إجابة أكثر تفصيلا؟ تحدث مع طبيب الآن
إجابات الأطباء على السؤال
بص بشكل مباشر انت ماشي كويس من ناحية الحركة وعدد الخطوات وده بيساعدك في النزول لكن موضوع المكملات والادوية محتاج ضبط اكتر لان مش كل اللي بتاخده ضروري فلاجيل ده مضاد حيوي ومينفعش يتاخد من غير سبب طبي واضح اما الارجينين والسترولين ممكن يفيدوا في ضخ الدم لكن مش اساسيين في التخسيس وبي كومبلكس كويس لو عندك نقص او مجهود عالي لكن برضه مش حل للنزول اهم حاجة فعلا هتفرق معاك قبل الفرح هو الاكل وتنظيم السعرات والنوم الكويس مش هتستفيد اقصى استفادة طول ما مفيش نظام غذائي مظبوط هل في ضرر ممكن يحصل لو استمريت عشوائي خصوصا فلاجيل ممكن يسبب مشاكل في المعدة واضطراب في الهضم فالأفضل توقفه الا لو دكتور كاتبه لك وتمشي على نظام اكل واضح مع نشاطك وهتوصل لنتيجة احسن وامان اكتر
تعليقات الطبيب على السؤال
السؤال المهمانت ليه بتاخد كمية المكملات الغذائية دي؟ هل عندك سبب مرضي وصحي معين؟