سؤال من ذكر 23 سنة
تغذية
بسال من المكملات الغذائية هل فيها ضرر
بسأل من المكملات الغذائية التي تباع في الصيدلية هل تسبب الضرر مستقبلا علما بأن الطول :190 الوزن :60
WhatsApp Icon هل تريد إجابة أكثر تفصيلا؟ تحدث مع طبيب الآن
إجابات الأطباء على السؤال
المكملات الغذائية اللي بتتباع في الصيدليات مش كلها مضرة لكن مش كلها آمنة برضه لو اتاخدت بدون سبب أو متابعة في حالتك طول 190 سم ووزن 60 كجم عندك نحافة واضحة وبالتالي جسمك محتاج تغذية علاجية منظمة قبل ما نفكر في المكملات هل المكملات تضر لو اتاخدت بشكل عشوائي أو بجرعات كبيرة ممكن تسبب مشاكل في الكبد أو الكلى على المدى الطويل ولو مناسبة لحالتك وتحت إشراف غالبا آمنة ومفيدة الأهم من المكملات زيادة السعرات بشكل تدريجي أكل أكتر مش بس مكملات وتنظيم البروتين والكربوهيدرات ومتابعة أي سبب مرضي للنحافة لو موجود الخلاصة المكملات ممكن تساعدك لكن لو اعتمدت عليها لوحدها أو استخدمتها غلط ممكن تضر والأساس دايما هو نظام غذائي مظبوط وتقييم حالتككل التوفيق لك ... 0 2026-03-27T07:19:12+00:00 2026-03-27T07:19:12+00:00