انا سنى ١٨ و طولى ١٦٠ و وزنى ٤٦ عايزه حاجه تتخن بس من غير ضرر
انا سنى ١٨ سنه و طولى ١٦٠ و وزنى ٤٦ عايزه حاجه تتخن بس من غير ضرر
إجابات الأطباء على السؤال
ينصح بتناول الأغذية المركزة بالطاقة والعناصر الغذائية لزيادة الوزن بشكل صحي مثل التمر والعسل والفواكه المجففة والمكسرات والميلك شيك والعصائر الطبيعية وتناول كمية كافية من مصادر البروتين ومنتجات الحليب كاملة الدسم بالاضافة إلى النشويات والفاكهة والخضار، وتناولي وجبات صغيرة ومتعددة ثم زيدي الكمية بالتدريج، وينصح بعمل رياضة معتدلة لتحسين الشهية وبناء العضلات 0 2016-04-28 19:18:52
أخصائية تغذية روعة اسليم
تغذية