انا اسمى بهاء الدين اعانى من نقص فى الوزن انا عندى وباكل بردوا مش ماثر
انا اسمى بهاء الدين اعانى من نقص فى الوزن انا عندى14 سنه وباكل بردوا مش مأثر وجربت ترايكتين بردو من غير فائده انا نفسى ازيد شويه لو تعرفو اى علاج بس مش يكون ليه اثار جانبيه
إجابات الأطباء على السؤال
يجب مراجعة طبيبك للفحص الطبيى و عمل فحوصات لأستبعاد الأسباب المرضية مثل زيادة نشاط الغدة الدرقية او السكر او امراض اعتلال الأمتصاص او سؤ الهضم او وجود ديدان و غيرها من الأمراض 2 2015-07-03 08:16:05
الدكتور سامي ذكي
الجهاز الهضمي والكبد
كل ادوية زيادة الوزن لها اضرار جانبيه لذا يجب عدم تناولها واتباع نظام غذائي صحي مع التركيز على الاغذيه الغنيه بالسعرات مثل الكوكتيلات المضاف لها العسل والقشطه والمكسرات اضافة الى التمر والنشويات والحليب بالفواكه والتمر وانت في. مرحلة بلوغ ومن الطبيعي في هذه المرحلة ان تكون الزيادة في الوزن قليله وغير ملحوظه وانصح بالتركيز على الأغذيه الصحيه والابتعاد عن الاغذيه المصنعه والجاهزه 2 2015-07-01 13:46:03
أخصائية تغذية ردينه الرفاعي
تغذية