اريد معرفة الاكلات الصحية والتي لاتزيد وزن الحمل ولكن تفيد لصحة الجنين ووزنه انا حامل للمرة الاولى وفي الشهر الاول
إجابات الأطباء على السؤال
الفواكه الخضروات منتجات الألبان البيض 0 2019-04-15 04:28:42
أخصائي تغذية محمد احمد عبد السلام
تغذية
الفواكه الخضروات منتجات الألبان البيض
خلي أكلك كله بيتي لبن خضروات فواكه والسمك و الفراخ و اللحمة و البيض و النشويات بلاش حلويات و دهون كتير خلي أكلك متوازن ماتبالغيش من أي حاجه بلاش المعلبات خالص مافيش تدخين و لاقهوه كتير مافيش ألوان صناعيه في المأكولات واشربي ميه كويس بلاش بيبسي 0 2019-04-03 20:35:22
أخصائي تغذية هدي خطاب
تغذية
عليك ب3كوب حليب يوميا 3حبات فواكه بين الوجبات بينهم برتقالة تناول الفواكه المجففة مثل ملعقتين زبيب أو تين مجفف أو قراصيا مع شرب قدر كافي من الماء مع زيادة الخضر الطازجة واستخدام الخبز الأسمر 1 2019-03-31 16:37:24
أخصائي تغذية محمد احمد عبد السلام
تغذية
3كوب حليب باليوم 4حبات فواكه بين الوجبات خبز أسمر سلطة خضراء خضار سوتيه قليل من الحلويات والسكريات أرز بكميات معتدله البعد عن المقالي 0 2019-03-27 19:45:28
أخصائي تغذية محمد احمد عبد السلام
تغذية
الحليب السمك البيض الجبن الفواكة قليله السكر اللحم البطاطس حساء الخضروات الماء كلهذه تعتبر اغذيه مفيدة جدااا الحامل والجنين 0 2019-03-27 09:30:38
د. مروة مصطفى رزق
تغذية