طفل عمره تقريبا ٥ سنوات يتقيء تقريبا ٢٠ مرة باليوم و اصابه اسهال يتبرز ١٤ مرة تقريبا لون اسود اعطاه الطبيب مغذي في الوريد لكن القلق يتملك العائلة ما الذي...
السلام عليكم لأ كده لازم يدخل المستشفى ويعمل تحاليل كتير لازم يعمل تحليل براز يعمل مزرعة للبراز ويعمل تحليل دم ومزرعة للدم ويعمل أشعة تلفزيونية على البطن يشوف برضه المعدة والاثنى عشر والقولون وكده وبعدين لازم يبقى مركب محاليل على طول وهل انتم تأكدتم من حكاية جرثومة المعدة ولا انتم يعني * بتقولوا انه ممكن تكون جرثومة المعدة لازم يعمل الحاجات هذه الاول كلها عشان يقدر ياخذ علاج كويس ودلوقتي لازم يفضل ماشي على محلول جفاف وغالباً لازم يبقى محلول جفاف وريدي لأن دم وياخذ حقن اللي هيا بتاعت القيء وما ياكل اي حاجه ما ياخذ اي حاجة عن طريق الفم لغاية ما بس المعدة ترتاح وبعد كده نبدأ ندخل له بقى شوي شوي
أجاب عن السؤال
د. عزة الجابرى