أسئلة واجابات طبية أمراض الأطفال

 
سؤال من ذكر 31 سنة
أمراض الأطفال

عمره 9 اشهر ولديه حمى متفاوته من 37.2 الى 38 درجة وعنده اسهال خفيف ارجوكم ماهي اسباب ذلك وما علاجه

غالبا بداية نزلة معوية خوافض الحرارة تعطي بانتظام و محلول معالجة الجفاف بعد كل إسهال مع التوصية بزيادة الرضاعة. مليون سلامة

أجاب عن السؤال

د. حسين اسحق
اجابة الطبيب arrow
سؤال من أنثى 30 سنة
أمراض الأطفال

لدي طفل عمره 9 اشهر لا يجلس بمفرده ولكن عندما اجلسه يجلس لفتره طويله بشكل مستقيم و بدون تمايل لديه اسنان سفليه عدد2 ولا يحبو ولا يزحف فقط يقلب نفسه...

حتي سن ١٠ شهور ليس متأخرا في الزحف ومعظم الاطفال يبدأون الزحف عند عمر سبع شهور وبعض  الاطفال الذي يعانون من زيادة في الوزن عن الطبيعي يتأخرون في الزحف أو الحبو

أجاب عن السؤال

د. عبدالحفيظ عثمان
اجابة الطبيب arrow
سؤال من ذكر 48 سنة
أمراض الأطفال

ابني عمرة ٦ سنوات اخذ لقاح الكزاز والدفتيريا هل استطيع تكرار اللقاح بعد شهرين لاني اريد ان اللقاح ipv

اذا لم يكن مانع من استعمال OPV اي شلل الأطفال الفموي ، يعطى الطفل بدل IPV. لا انصح باعطاء مطعوم الدفثيريا والكزاز مرة ثانية في هذا العمر بعد شهرين من الجرعة السابقة.

أجاب عن السؤال

د. يعقوب حداد
اجابة الطبيب arrow
سؤال من أنثى 20 سنة
أمراض الأطفال

انا من يوم الثلاثاء بدات على اعراض المرض و بعدها بدا يزداد اخذت مسكن و خافظ حراره ولكن لم اتحسن بدات اشعر بالبرد الشديد و تعرق، ما الحل؟ وهل المغذي...

اولاً لازم تعرفي ايه سبب ارتفاع الحرارة انت بتقولي بدأت اعراض المرض طب ايه هو المرض ده انت مش قائلة ايه اعراض لازم تقولي الاعراض في كل مرض لو الحرارة بترتفع باسباب كثير فلازم نعرف ايه اسباب ارتفاع الحرارة عشان نقدر نكتبلك علاج للمرض اللي عندك وبعدين المغذي مفيد ولا لأ ده برضه كله يعني * ح يترتب على ايه الاعراض اللي عندك وايه نوع المرض اللي عندك اللي تسبب بالحرارة

أجاب عن السؤال

د. عزة الجابرى
اجابة الطبيب arrow
سؤال من ذكر 37 سنة
أمراض الأطفال

رضيعة سبعة اشهر تعاني اسهال حاد ولما تشرب الحليب او تأكل تقوم مباشرة بطرحه

لو اسهال حيبدو زي المية وغالباً ح يكون روتا فيروس وبعدين الترجيع فهل هي كل رضعة بترجع ولا في رضعات معينة واذا كان عندها ترجيع باستمرار واسهال لازم توديها المستشفى عشان لازم تاخذ محلول جفاف والمفروض ان هي تغير نوع اللبن اللي بتاخذه بتاخذ لبن ثاني يكون مش * يعني في نسبة اقل يقلل نسبة الترجيع وتاخذ زنك وتاخذ محلول جفاف فلازم تكشفي عليها وتشوفي لان كده ممكن يجيلها جفاف

أجاب عن السؤال

د. عزة الجابرى
اجابة الطبيب arrow

محتوى طبي موثوق من أطباء وفريق الطبي

أخبار ومقالات طبية

جميع المقالات
فوائد البقدونس مقالات طبية
فوائد قياس ضغط الدم في المنزل أخبار طبية
الفرق بين الحقن المجهري واطفال الانابيب مقالات طبية
شاهد جميع المقالات

آخر مقاطع الفيديو من أطباء متخصصين

أحدث الفيديوهات الطبية

عرض كل الفيديوهات الطبية
ضعف الشهية play
سؤال من أنثى سنة
أمراض الأطفال

عندي طفله دائما تشتكي من ألم في يدها اليمنى واحيان الألم في الظهر والرجل رحت التشخيص قال الدكتور نسبة روماتيزم ٤٠٠ أعطاها مسكنات ومضادات حيويه تهدى فتره ويرجع لها الألم

أولاً مفيش روماتيزم بيتاخذ له مضاد حيوي الروماتيزم لازم الأول اعملي أشاعات على ضهرها وعلى أيديها إللي بتوجعها وأعملي لها نسبة كالسيوم و تعملي شوية تحاليل إللي هي سي بي سي وسي أر بي واي اس اي ار والباقى إللي هو الروماتويد فاكتور ونشوف هل فعلاً فيه التهاب ولا لأ إنتي بتقولي الروماتيزم * ربعماية ما فيش حاجة اسمها الروماتزم ربعماية أعتقد أن قصدك الميكروب السبحي ربعماية فا بس تأكدي من الكلام لو الميكروب السبحي لأ بتاخد بنسلين طويل المدى ممكن تاخد حقنة كل شهر و بتتابع كل ستة شهور لكن لو روماتيزم روماتيزم مابياخدش مضاد حيوي ده له علاج مختلف تماماً

أجاب عن السؤال

د. عزة الجابرى
اجابة الطبيب arrow
altibbi logo

احصل على إجابتك خلال ثوانٍ مع سينا

اسأل الآن سينا يقدم لكِ الإجابة في ثوانٍ

starts اسأل سينا الآن go to Sina
الأسئلة الأكثر تفاعلاً
call_dr

هل ترغب في الحصول على

استشارة طبية مع طبيب

عبر مكالمة هاتفية أو محادثة نصية

أطباء متميزون لهذا اليوم