ماااااااا الحل اناعندى ووزنى كيلو ومش عارفه ازود وزنى خالص بقالى سنين
ماااااااا الحل؟؟ اناعندى 20 سنه ووزنى 42 كيلو ومش عارفه ازود وزنى خالص بقالى 4 سنين على هذا الحال..كشفت تحليل بول وبراز نتيجه التحليل ان كان عندى عسر هضم.. وكشفت تحليل دم طلع نسبه الهيموجلوبين 9 ونصف.. التحاليل دى من 4 سنين بس لحد الان مش عارفه ازود وزنى وده مأثر فى نفسيتى جدا ومش عارفه ازود وزنى ازاى مع العلم انى اخدت حبوب كثيره بس لزياده نسبه الهيموجلوبين..عايزه حل ازود بيه وزن فى فتره قليله...ضرووورى
إجابات الأطباء على السؤال
في البداية يجب التأكد من عدم وجود سبب عضوي لذلك بمراجعة الطبيب. وفي حالة عدم وجود أي مشكلة عضوية ينصح بالتالي : 1- تناول الطعام في مكان هادىء ومريح مع مجموعة من الأشخاص 2- تناول قبضة من المكسرات يوميا ويفضل النية منها 3- تناول زيت الزيتون مع الأطعمة المختلفة 4- تناول العصائر المركزة 5- تناول عدة وجبات على مدار اليوم ( 3 وجبات رئيسية ووجبتين خفيفتين) 6- عدم شرب كميات كبيرة من الماء قبل بداية الوجبة 4 2012-09-02 09:31:59
أخصائي تغذية دعاء علي صالح
تغذية