عندى برد شديد فى المعدة واسهال كل شوية بعطس بس الاسهال مش بيبطل بقاله 4 ايام وباخد انتينال بس باكل عادى وكمان لسانى عليه طبقة صفرة من ساعة الاسهال ما...
اولا سوائل بكثرة لتعويض المفقود ثانيا تناول دواء انتيال قرصين اول مره ثم قرص بعد كل اسهال وفيسرالجين ضد التقلص قرص ٣ مرات .. الغذاء سوائل وغذاء خفيف لتعويض البوتاسيوم وزبادي خالى الدسم للبرد بنادول قرصين كل ١٢ ساعة وتلفاست اقراص ١٢٠ قرص كل مساء.. والطبقة الصفراء علي اللسان هي التهاي فطرى به تناولي Faltering oral grp inمرتين يوميا
أجاب عن السؤال
د. عادل راجى