سمنه نظام صحي تنزيل وزن
قبل ٣ سنوات اجريت عملية تكميم كان وزني ١٥٠ صار ١١٤ و من ثم مارست عادات خاطئه رجع وزني ١٢٤ حاولت التخلص من الوزن بالرياضه والنظام الصحي ولكن وزني ثابت على نفس الرقم لا ينقص ولا يزيد مالحل علماً اجريت فحوصات كثير ولا اعاني من اي مشاكل في الغده .
إجابات الأطباء على السؤال
السلام عليكم، ألف سلامة عليكي أولاً، ثانياً للجراحة لازم مناظرة الحالة عن طريق الأشعة وعن طريق نوع التكميم اللي اتعمل، ونبدأ نعرف ايه اللي زاد بالنسبة للجسم من الدهون والعضلات والمياه، ونبدأ بعد كدة النظام الغذائي لأن التكميم أكتر من 30 تكنيك وكل تكنيك له سرعة معينة، وبالتالي على هذا الأساس نبقى عارفين حنشتغل الدايت إزاي، بس عموماً حاولي تقللي قدر الإمكان عشان الموضوع يتحسن بإذن الله وألف سلامة عليكي.
1 2020-08-21 17:07:11
د. اسلام مجدي
تغذية