اتولدت بنتي ببنكرياس غير مكتمل هل من المحتمل ان يفرز هذا الجزء البسيط كمية كافية من الانسولين للجسم؟ . مع العلم تم تشخيص بنتي بالسكر لعدم وجود البنكرياس وليس سكر...
السلام عليكم طبعاً لو تقصدي التحسن من ناحية عدم وجود البنكرياس فأكيد لأ لأن هي أصلاً إتولدت من عيبه فهذا عيب خلقي ليس له علاج أما لو تقصدي لان هي صغيرة الحجم فلازم تبحثي لأن أكيد عندها عيوب خلقية فلازم تبحثي كويس في وجود عيوب خلقية ثانية هل عندها عيوب خلقية في الأمعاء * تخليها ما تمشي كويس والأكل لن تستفيد منه كويس عيوب خلقية في القلب عيوب خلقية في الجهاز اللي هو الغدد الصماء فلازم تعرضيها على كذا طبيب وتعملي لها تحاليل وأشعات كثير عشان تطمني إن هي ما فيها عيوب خلقية تانية تمنع نموها فإذا كان ما فيها فهي تنمو نمو طبيعي انشاء الله انما اذا كان فيها عيوب خلقية فلازم تعالجيها عشان تقدري تسيطري على الموضوع من الأول
أجاب عن السؤال
د. عزة الجابرى