النحافه عايزه حل انا مخطوبه وكتب الكتاب بعد يومين بس عايزه وزني يزيد
ان وزني ٤٥ك وكنت استخدم ترايكتين وحبوب الخميره و باودر ولا ف اي نتيجه
إجابات الأطباء على السؤال
لايمكنك زياده الوزن المطلوب خلال يومين مشكله النحافه يجب علاجها بالتدريج والتعرف على اسباب فقد الشهيه ثم علاجها خلال اليومين حاولي شرب الكثير من الماء ، اخد سناك مرتفع السعرات و صحي مثل الفواكه المجففه او العصائر التي تحتوي على عدد عالي من السعرات و يفضل اضافه الحليب او الزبادي او مسحوق البروتين بداخلها مثال : عصير الفراوله او الموز بالحليب و يحلى بالعسل او التمر مع مسحوق البروتين من نوع موثوق من مصدره حاولي تهدئه اعصابك لان الضغط العصبي يولد النحافه عند بعض الفتيات
2 2020-06-25 06:14:01
د. ساره ياسين
تغذية
تعليقات الزائرين
Amany Ahmed Amany Ahmed
هو ممكن اخد الترايكتين و الدايجستين و حبوب الخميرة لزيادة الوزن و لا ف منها اضرار
ملاك الاصبحي ملاك الاصبحي
هل تنصحني بشرب اتراكمين انا وزني ٣٩ومتزوجه وعند طفل رضيع هل يؤثر علئ الطفل انا باكل كثير بس مش بسمن