انا وزني 44 مش لاقي حل لزيادة الوزن
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا وزني 44 و عندي 18 سنة و باكل بس مش بيحصل زيادة في الوزن ، ايه الحل و هل لو رحت جيم هيفرق معايا ؟
إجابات الأطباء على السؤال
السلام عليكم السبب في عدم زيادة الوزن يجب تحديده بعمل التقييم التغذوي والغذائي في الحالات الخاصه ...ولكن عموما تحتاج لوضع برنامج غذائي محدد به الاتي:. كمية الكاربوهيدريت. كمية البروتينات والفيتامينات مع وضع نظام غذائي خاص بحالتك..لذلك انصح بالمتابعه مع اخصائي تغذية علاجيه للتقييم وتحديد خطه غذائية حسب الحاله ...وشكرا 0 2023-08-15 14:34:04
د. المعز ابوعقارب
استشاري التغذية