أسئلة واجابات طبية أمراض الأطفال

 
سؤال من أنثى 34 سنة
أمراض الأطفال

ابنتي 5أعوام أصيبت بعدوى سعال مني منذسنه بعدها ظهرت عقدتين لمفاويه في رقبتها علاجتهاولم تزول.منذاسبوع عملت لها اشعه طلع التهاب وصف لها الطبيبklamoks457 mg و septilin sy hamalaya 5ملي مرتين...

نسبه كبيره من ظهور العقد الليمفاوية في الرقبه تصغر مع الوقت وقد تختفي وتحدث نتيجه اي التهاب في الراءس او العنق وتعتبر حميده بشرط الاتي عدم وجود سخونيه بصفه مستمره او همدان ونقصان في الوزن ولا توءثر علي نشاط الطفل ولابد ايضا من مراجعه طبيب حتي يتاكد من عدم وجود اي غدد تحت الابطين وعدم وجود. تصخم في الكبد او الطحال والتاكد من طبيعه الغدد العنقيه بالفحص والتاكد من عدم حدوث خراج بها ويتاكد ان الحجم ليس كبيرا في الغده اذا استبعد الطبيب هذه الاشياء قد تستغرق الغدد لمده 6اسابيع حتي تقل في الحجم او تختفي

أجاب عن السؤال

د. مني حمدي
اجابة الطبيب arrow
سؤال من أنثى 27 سنة
أمراض الأطفال

انا عايشة بهولندا وابني عمرو تمن شهور، فحصو راسو وصورو الدماغ قالو عندو جهة بالدماغ اكبر من الجهة الثانية. هاد الفحص بسبب انو ابني من عمر اربع شهور ما كان...

ممكن كنت انت بتنيميه على ناحية اكثر من الناحية الثانية فدي بتخلي الراس بيحصلها زي ايه تبقى فلات كده يعني شوية حاولي تنيميه على كل الجهات وشوفي بدل مفيش هل بتجيلو تشنجات مثلاً مع الحراره او حاجة هل هو بيتفاعل معاك بيقعد ولا لسه ما بيقعدش بيتفاعل معاك كويس لما مثلاً بيبص على حاجه بيبص على الصوت * بيسمع كويس بيبص لك في عينك بيرفع راسه ويعني بتبقى واقفة كده ما بتوقعتش وهو قاعد شوفي كل الحاجات دي لو موجودة خلاص ما فيش داعي انك تقلقي لغاية ما تظهر اي اعراض.

أجاب عن السؤال

د. عزة الجابرى
اجابة الطبيب arrow
سؤال من أنثى 27 سنة
أمراض الأطفال

ابني عمرو ٤ شهور والو يومين زي اللي فيه بلغم بزورو وبقحقح منو وفيه مخاط بأنفو ومطلع صوت زي الشخير كيف يمكن اني اعالجه

لازم تنظفي انفه كويس حطيله مثلا اوتريفين اللي هو نورمالسالين اللي هو محلول الملح الملحي او تحطيله ماء البحر على طول تنظفيله بالمخاط اللي في انفه يعني تحطيله بخه وبخه وتحاولي تنظفيله على طول انفه ونشوف بعد كده ممكن يكون هو عنده حساسية في الانف فبتعمل مخاط بينزل على زوره * فانت حاولي تنظفيله انفه على طول وشوفي كده ان شاء الله يبقى كويس.

أجاب عن السؤال

د. عزة الجابرى
اجابة الطبيب arrow
سؤال من أنثى 38 سنة
أمراض الأطفال

ابني عمره سنه مصاب بمرض النكاف لا توجد حرارة فقط انتفاخ الخد كيفيه العلاج ؟؟؟ وهل يمكن اعطاءه المطعوم الخاص لعمر السنه وهوه مصاب

لأ هو ما لوش علاج هو مرض فيروسي بيقعد 15 يوم وبيخف لوحده بس احنا بنديله حاجات اللي هي تدعيمية ممكن تديله فيتامين تديله حاجة للحرارة لو في سخونية لو ما فيش سخونية خلاص هي اقصى حاجة ان احنا بندي بس حاجه للحرارة مادام ما فيش حرارة خلاص هي حتاخذ 15 يوم وهتلاقي وشو ورم شوية وح يخف بعد كده ان شاء الله.

أجاب عن السؤال

د. عزة الجابرى
اجابة الطبيب arrow
سؤال من أنثى 36 سنة
أمراض الأطفال

عندي بنت عمرها عشر سنوات عندها ضعف في النمو وعندها ضعف في القدرات العقليه ايش السبب بالعلم انها ولدت بالشهر الثامن وكان عندها مضاعفات كانت تتنفس بالاكسجين الصناعي

من الضروري تقييم حالتها بالكشف عند طبيب اعصاب اطفال والوصول للتشخيص الصحيح قبل ان نحدد هل بالامكان ان تتحسن ام لا. اتمنى لها السلامة.

أجاب عن السؤال

د. يعقوب حداد
اجابة الطبيب arrow

محتوى طبي موثوق من أطباء وفريق الطبي

أخبار ومقالات طبية

جميع المقالات
فوائد البقدونس مقالات طبية
فوائد البصل للضغط والسكري أخبار طبية
الفرق بين الحقن المجهري واطفال الانابيب مقالات طبية
شاهد جميع المقالات

آخر مقاطع الفيديو من أطباء متخصصين

أحدث الفيديوهات الطبية

عرض كل الفيديوهات الطبية
ضعف الشهية play
altibbi logo

احصل على إجابتك خلال ثوانٍ مع سينا

اسأل الآن سينا يقدم لكِ الإجابة في ثوانٍ

starts اسأل سينا الآن go to Sina
الأسئلة الأكثر تفاعلاً
call_dr

هل ترغب في الحصول على

استشارة طبية مع طبيب

عبر مكالمة هاتفية أو محادثة نصية

أطباء متميزون لهذا اليوم