انا امى عندها مرض الفيل يريت تتوجه ل تخصصه ايه وليه علاج ولا وتعمل تحل

انا امى عندها مرض الفيل يريت تتوجه ل تخصصه ايه وليه علاج ولا وتعمل تحل
icon 8 مايو 2015
icon 2847
انا امى عندها مرض الفيل يريت اعرف تتوجه لدكتور تخصصه ايه وليه علاج ولا وتعمل تحليل ايه علشان نعرف
هل تريد إجابة أكثر تفصيلا؟ تحدث مع طبيب الآن

إجابات الأطباء على السؤال

مرض داء الفيل او الوذمة اللمفية بالطرفين السفليين تشكل معضله بالعلاج لحد الان وكل الوسائل غير مشجعة . راجعي اخصائي جراحة اوعية دموية او اخصائي جراحة عامة. 0 2015-05-08 17:25:07
الدكتور نسيب الشبلي
الدكتور نسيب الشبلي
جراحة عامة
مرض داء الفيل او الوذمة اللمفية بالطرفين السفليين تشكل معضله بالعلاج لحد الان وكل الوسائل غير مشجعة . راجعي اخصائي جراحة اوعية دموية او اخصائي جراحة عامة.

أرسل تعليقك على السؤال

يمكنك الآن ارسال تعليق علي سؤال المريض واستفساره

كيف تود أن يظهر اسمك على التعليق ؟

أسئلة وإجابات مجانية مقترحة متعلقة بجراحة عامة

سؤال من أنثى سنة

في جراحة عامة

محتاجة اعرف التحليل لايه و ايه هو المرض اللي عند والدتي

السلام عليكم يا فندم دى كما موضح بتقرير الاشعة زيادة تكوين الغدد اللبنية بالثدى وتحتاج الى متابعة سونار كل ٦ شهور وعمل نسبة هرمونات بالدم استروجين وبروجسترون وبرولاكتين ومراجعة الجراح لاخد التاريخ المرضى وتقييم الحالة.

سؤال من أنثى سنة

في جراحة عامة

انا امى عندها الاوعية الدموية بتاعتها بارزة من الرجل كدا و عندها دوالى لو سمحتوا يا دكاترة عايزة علاج

على الاغلب الحالة هي دوالي الساقين..علاجها محافظ ويتضمن تجنب الوقوف المديد ورفع الساقين في آخر النهار بزاوية 45 درجة مع ارتداء جوارب الدوالي الخاصة خلال النهار ومعالجة السمنة.اما عن الحقن نتائجه تعتمد على خبرة الطبيب بالحقن وهو من اختصاص جراحة الاوعية الدموية وتعتمد ايضا على المادة المستخدمة بالحقن والآثار بسيطة.

سؤال من ذكر سنة

في جراحة عامة

لو سمحت يادكتور انا عاوز اعمل اختبار دم شامل للاطمئنان اسمه التحليل ايه يعنى تحليل دم للاطمئنان مثل المفروض يتعمل...

تحاليل الدم وجميع الأمور التشخيصية يتم عملها عادة عند الشك بأي مرض، وتكون موجهة للكشف عن ذلك المرض، أما عمل الفحوصات العامة فيمكن ويجب عملها بانتظام كل سنة على الأقل وحسب الحالة الصحية، وتشمل جميع فحوصات الدم، المجهرية والكيميائية والجرثومية، وفحص الكري والنقرس، بالإضافة إلى صور الأشعة العامة مثل الصدر والقلب.سلامتك.

سؤال من أنثى سنة 24

في جراحة عامة

انا عندي عين سمكه ف رجلي بقالها ٤ شهور وحاولت اشلها لنفسي وحطيت الماسه ولحد دلوقتي لسه دي علاجها لايه...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. عمتِ مساءاً ان عين السمكة او ما نسميه بالثآليل Warts هو امر بسيط ولا يدعو للقلق وتتم ازالتها تجميلياً بواسطة اخصائي الامراض الجلدية والزهرية والتناسلية. دمتم بصحة وسلامة د. عمر عطا شعبان جراحة عامة بغداد - العراق

سؤال من ذكر سنة

في جراحة عامة

السلام عليكم والدتى عندها 73 سنة بتحس وهى ماشيةان رجلها بتسحبها على قدام وبتمدوفى يوم كانت هتقع بس لحقت نفسها...

دوالي الساقين..علاجها محافظ ويتضمن تجنب الوقوف المديد ورفع الساقين في آخر النهار بزاوية 45 درجة مع ارتداء جوارب الدوالي الخاصة خلال النهار ومعالجة السمنة.اما عن الحقن نتائجه تعتمد على خبرة الطبيب بالحقن وهو من اختصاص جراحة الاوعية الدموية وليس اطباء الجلدية وتعتمد ايضا على المادة المستخدمة بالحقن والآثار بسيطة.

سؤال من ذكر سنة

في جراحة عامة

السلام عليكم من خمس ايام بلظبط بلمس حطيط ايدى على الاذن لقيت حبة صغيرة تحت الجلد امام الاذن اليسرى ومش...

مساء الخير الحبايه اللي قدام الاذن دي لو هي في حجم حبايه العدس او حبايه الترمس ممكن تكون حيل قدام الودان نتيجه لأي التهابات فمبدئيا ح نستخدم مضاد حيوي تافانيك 500 كبسوله كل يوم لمده خمس ايام لو ما رحتش بقى حد يشوفك 

سؤال من أنثى سنة 40

في جراحة عامة

محتاجة اعرف هل لازم يتعمل عملية و لا لا و هو birads 4 و عندها ٤٦ سنة و لديها تاريخ...

تعني الفئة 4 من BI-RADS أن هناك شذوذًا مريبًا في دراسات تصوير الثدي ويجب اعتبار الخزعة كخطوة تالية. تذكر أن الطريقة الوحيدة لتشخيص سرطان الثدي فعليًا هي الحصول على عينة من الأنسجة لتقييمها من قبل أخصائي علم الأمراض ، وهو طبيب متخصص في فحص عينات الأنسجة.

هل وجدت هذا المحتوى الطبي مفيداً؟

happy مفيد

sad غير مفيد

144 طبيب

موجود حاليا للإجابة على سؤالك

bg-image

هل تعاني من اعراض الانفلونزا أو الحرارة أو التهاب الحلق؟ مهما كانت الاعراض التي تعاني منها، العديد من الأطباء المختصين متواجدون الآن لمساعدتك.

ابتداءً من

7.5 USD فقط

ابدأ الان
الأسئلة الأكثر تفاعلاً
سؤال من أنثى 33 سنة

انا تم اغتصابي بالصغر وسويت عملية ترقيع دائمة من ٨سنين وزواجي قرب لما حكيت مع خطيبي بموضوع البكارة قلي دم العذراء والغير عذراء بيبين يعني في فرق وكمان قلي في اشياء الزوج يعرفها غير نزول الدم بتبين انه زوجته مش عذراء طمنوني العملية منيحه فيه يعرف اني مرقعة او لا والعشاء موجود مافيني اصارحه