ينفع تيريكتين مع الرضاعه تمت خمس شهور
كانت عندي حصوي ع الكلي ونزلت بعد 15يوم فمكنتش بقدر اكل نهائي ولغايه دلوقتي فمحتاجه فاتح شهيه تيريكتين بس مش عارفه هينفع انا وبرضع5شهور
إجابات الأطباء على السؤال
الترايكتين ليس فاتح شهية و إنما هو دواء لا يصرف الا بوصفة طبية و أحد أعراضه الجانبية زيادة الشهية . ينصح بإتباع نظام غذائي صحي - زيادة النشاط البدني - تناول الفيتامينات الخاصة بالحوامل والمرضعات (تباع في الصيدليات) - تناول مشروب من خليط الحلبة و اليانسون و الشومر بنفس النسب (نصف ملعقة صغيرة الى ملعقة صغيرة من كل منها) بمعدل كوب الى ثلاث أكواب يوميا (أو مرة إلى ثلاث مرات يوميا) . 0 2020-12-08 04:18:55
أخصائي تغذية احمد حماد
تغذية